ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

صاحب این وبلاگ دکتراحمدرضانظری چروده عضوهیات علمی دانشگاه آزاد بادرجه استادیاری دررشته زبان وادبیات فارسی هستم.

آخرین نظرات

دکتراحمدرضا نظری چروده, [۱۰.۰۷.۱۷ ۱۳:۱۷]
🌺دوست و استاد ارجمندم جناب عبدلی  عزیز 🌺
پیشاپیش آمدن شمارا با خانه خود و گروه همواج خوش آمد می گویم ، میدانید که سالهاست به شما ارادت دارم ، شما که در زندگی خود رنجهای فراوانی در راه قلم زدن برای فرهنگ تالش برده اید، شاید بتوان گفت شما از پیشکسوتان اصلی و جز انگشت شمارانی بوده اید که همواره برای تالش قلم فرسایی نموده اید .اینجانب به سهم خود همیشه قدردان زحمات شما بوده وهستم.
شما بی گمان یکی از آرزوهایتان این بوده که بعد از شما هزاران فرزند تالش جای خالی شمارا بگیرند، خوشبختانه به همت افرادی چون شما، امروز هزاران جوان تحصیل کرده و فرهیخته تالش پابه میدان اعتلای فرهنگ تالش نهاده اند ، و ماها که در کهنسالی و پیری بسر می بریم همچون پدران پیرغالبا تماشاگر و مشوق فرزندان مان شده ایم که عموما بهتر ازما می اندیشند.
استاد عبدلی، شما بسیار برای فرهنگ تالش تلاش نموده اید، این طبیعی است کسی که بیشتر عمل می کند، بیشتر هم ممکن است اشتباه نماید ،شما و من ودیگران همچون فوتبالیستی هستیم که تا دوره ای می توانیم  در اوج باشیم ، بیاییم در کهنسالی میدان را برای جوانترها که بهتر ازما هم بازی میکنند باز نماییم، بیاییم در اوج قدرت این کار را بنماییم قبل از آنکه دیگران مارا کنار گذارند ، بیاییم تمام اعتبار و دست آورد دهها ساله خود را برای یک موضوع ، موضوعی که یکطرف آن ما هستیم و طرف دیگر دهها و شاید صدها نفر از فرهیختگان تالش قرار دارند، بازیچه قرار ندهیم .
در پیرامون الفبای تالش قبول دارم شما بسیار برای تدوین الفبای واحد زحمت کشیده اید، بیش از دیگران دغدغه آن را داشته اید ، دهها نفر هم چون شما با در جاتی کمتر سالها در این راه تلاش نموده اند، دهها الفبا و سلیقه نگارشی وجود داشته که یکی از آن سلیقه ها متعلق به شماست ، شما پس از آنکه متوجه شدید الفبای تدوینی شما با اقبال همگانی روبرو نشد ،خودتان در این راه پیشتاز شدید تا اصحاب این امر دور هم جمع شوند تا سلیقه ها هم آهنگ شوند، نتیجه کار هم به همت شما و بیست و پنج عزیز دیگر بسیار درخشان و موفقیت آمیز بوده .الفبای همواجی تدوین گشت که همه سلیقه هادر آن دیده شد، همواج یک اختراع و یک سلیقه شخصی نیست ، عصاره شاید دهها و صدها سلیقه نگارشی تالشی وتاتی است که به صورت علمی تدوین گشت ، الفبایی که به باورم برای تالش در نزد همه اقوام آبرو می آورد .
به نظر شما آیادرست است برای الفبایی که سلیقه شما و همواجیان 95درصد متعلق به شما و همواجیان نیست بلکه فارسی و عربی است و پنج در صدر مانده هم شخصی نیست، سلیقه رایج دهها و صدها نفر بوده ، اینگونه در برابر دوستان خود قرار گیریم ؟ مگر اختلاف شما با همواجیان تنها چندمورد سلیقه ای نیست ، پس اینهمه تقابل برای چِه ، مگر هدف تالشی نویسی نبود؟ پس این همه سنگ اندازی برای چِه؟ متاسفانه میدان به سمت و سوئی کشاندید که گاه اشتباه دوطرفه شد، یعنی به جای اینکه در برابر دشنام شما تنها شکیبایی و جواب علمی داده شود ، در مواردی مقابله به مثل گردید ، آن همان چیزی است که برای تالش زیبنده نبوده و نیست . بزرگترین تهدید برای نشر همواج است . کاش اینگونه نبود و هرکس تنها اندیشه خود را تبلیغ می نمود.  
اگرچه شما در ابتدا همواج را پذیرفته اید ، وانتظار این است که فرهیخته ای چون شما ثبات و پایبندی بیشتری داشته باشید ، به رسم ادب برای پیشکسوتان ، و به رسم دموکراسی در عقیده و آرا ایرادی نیست ، هرگونه که شما دوست دارید به همان صورت نگارش تالشی داشته باشید ، بیاییم همچون همه آزاد اندیشان غرور خودرا کنار گذاریم، تنها اندیشه وآرا و الفبای خودرا بدور از هرگونه اعمالی که با اخلاق منافات دارد ، در معرض عموم تالش ها  و تات هاقرار دهیم ، بیاییم مانند کسی که بالای درخت میوه رفته دیگرانی که قصد بالا آمدن دارند آنهارا با لگد از بالا نیندازیم بلکه دست آنهارا بگیریم.
جناب عبدلی ، من بسیار برای آینده و اعتبار شما نگرانم ، متاسفانه این اعمالتان بسیار به شما آسیب زد، بیاییم جلوی ضرر را از حالا بگیریم بیاییم همچون قبل همواجی و همدلی را تبلیغ نماییم ، بیاییم سد راه  تنها شانس برای یگانه نویسی تالشی نباشیم ، بیاییم اعتبار خودرا حفظ نماییم اگر اینگونه نیست حداقل آنکه بیاییم تنها الفبای خودمان را تیلیغ نماییم، بیاییم به انتخاب جامعه تالش احترام گذاریم ، بیاییم به خرد جمعی  حتی اگر مخالف آن هستیم احترام گذاریم ، بیاییم مانند همه مردم پیش رفته، اخلاق رااز اهداف خود دور ننماییم .بیاییم از امروز عهد ببندیم که هرکس تنها اندیشه خودرا تبلیغ نماید، بدون آنکه به دیگران بی احترامی نماید، بیاییم به جای آنکه شخصییت هم را نشانه رویم ، اندیشه همدیگر را به صورت علمی و دوستانه نقد نماییم .
ارادتمند شما – رمضان نیک نهاد

  • دکتراحمدرضا نظری چروده

رمضان نیک نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی