ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

صاحب این وبلاگ دکتراحمدرضانظری چروده عضوهیات علمی دانشگاه آزاد بادرجه استادیاری دررشته زبان وادبیات فارسی هستم.

آخرین نظرات


شکستم

آن خامه که بنوشت هجای تو شکستم
آن دست که بد کرد به جای تو شکستم

آن شیشه که سرمایه ی مغروری من بود
بردم به سر خویش و به پای تو شکستم

گرعهد تو بشکستن من بود من امروز
تا خلق بدانند وفای تو شکستم

صدخانه به پا کردم و از پای درافتاد
زان روز که خشتی ز بنای تو شکستم

بر بی پَری من چه زنی خنده ی تحقیر
آخر نه پر خود به هوای تو شکستم

حاجت به کمان نیست که من قامت چون تیر
ناگشته رها تیربلای تو شکستم

لطفی که من این پیکر سُتخوانی خود را
در آروزی مهر همای تو شکستم

از لایِ می عاطفتم بخش که من پای
در پای خُم مهر و وفای تو شکستم

بر خاک فکندی چو یکی خارم و از قهر
هشتی به سرم پای و به پای تو شکستم

استاد مظاهر مصفا
تهران، پاییز1340
(در عذر هجو استاد بدیع الزمان فروزانفر سروده شده است.)


استاد مظاهر مصفا در این مورد می گوید:
« من از دبیرستان مصدقی بودم و این مرام من در ظاهر خلاف مرامی بود که فروزانفر داشت؛ یک‌بار که سر کلاس بودیم، او از من خواست که شعری بخوانم من هم بی‌درنگ شعری را که در وصف مصدق گفته بودم برای او خواندم. او هم به‌شدت با من برخورد کرد و من را از کلاس بیرون کرد؛ البته این تنها موردی نبود که منجر به اختلاف فروزانفر با من بود، یادم می‌آید روزی من به او خرده گرفتم که شما که دایم از سبک‌شناسی «بهار» ایراد می‌گیرید، خودتان سرفصلی را تهیه کنید و کتاب او را درس ندهید که این گفته من هم به‌شدت به او برخورد! فروزانفر در تمام 9سالی که از من امتحان نمی‌گرفت، به من می‌گفت دکترا دون شأن توست! به هرحال سال‌ها می‌آمدند و می‌رفتند بی‌آنکه من دکترا بگیرم تا اینکه بالاخره یک روزی به وساطت معدل شیرازی، فروزانفر از خیر من گذشت و اجازه داد که من مدرکم را بگیرم. البته چند بیتی هم که من برای استاد فروزانفر گفتم چندان در این تصمیمش بی‌تاثیر نبود:
آن خامه که بنوشت هجای تو شکستم/ و آن دست که بد کرد به جای تو شکستم/ آن شیشه که در آن می‌مغروری من بود/ بردم به سر خویش و به پای تو شکستم...
به هر حال هر چه بود بالاخره دوره دکترای من تمام شد و من پس از چندسال موفق شدم که فارغ‌التحصیل شوم.
» ( لینک مصاحبه استاد مصفا با روزنامه شرق )


  • دکتراحمدرضا نظری چروده

بدیع الزمان فروزانفر

مظاهر مصفا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی