ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

صاحب این وبلاگ دکتراحمدرضانظری چروده عضوهیات علمی دانشگاه آزاد بادرجه استادیاری دررشته زبان وادبیات فارسی هستم.

آخرین نظرات

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۷
مهر

رضی‌الدین آرتیمانی

 
رضی‌الدین آرتیمانی
 

میرزا محمد رضی معروف به میررضی آرتیمانی از شاعران و عارفان مشهور زمان صفویه است که در نیمه دوم قرن دهم هجری قمری در روستای آرتیمان از توابع تویسرکان به دنیا آمد. در ایام جوانی به همدان عزیمت و در آنجا مشغول تحصیل شد و در سلک شاگردان میرمرشد بروجردی درآمد. میررضی به علت شایستگی وافری که داشت زود مورد توجه شاه عباس صفوی قرار گرفت و در جمع منشیان و میرزایان شاه در آمد و به همین دلیل بود که داماد خاندان بزرگ صفوی شد. او در سال ۱۰۳۷ هجری قمری دیده از جهان فرو بست. او را در محل خانقاهش در تویسرکان به خاک سپردند. از او حدود ۱۲۰۰بیت شعر به جا مانده که معروفترین آنها ساقی نامهٔ اوست.

آثار او در این مجموعه:

ساقی‌نامه

سوگندنامه

گوهر عشق

غزلیات

قصاید

رباعیات

ترجیع بند

مقطعات و غزلیات ناتمام

مفردات

 
  • دکتراحمدرضا نظری چروده
۲۷
مهر

گزیدهٔ اشعار رشحه

 
رشحه
 

بیگم دختر هاتف، متخلص به رَشحه (۱۱۹۸ قمری - ؟) شاعر ایرانی در دوران قاجار بود.

پدر بیگم (هاتف اصفهانی)، شوهرش (میرزا علی اکبر، متخلص به «نظیری»)، پسرش (میرزا احمد متخلص به «کشته») و برادرش (سید محمد متخلص به «سحاب») نیز همگی شاعر بودند.

مقام شعری بیگم از برادرش «سحاب» بلندتر بود. او از سادات بود و مدح بعضی از دختران و پسران فتحعلی شاه قاجار می‌گفت. محمودمیرزا در تذکره نقل مجلس می‌نویسد رشحه شاعری بسیار توانا بود و «با لاله خاتون و مهری هروی و مهستی گنجوی که مهتر و بهتر شعرای نسوان می‌باشند همسر و برابر است.»

دیوان شعر بیگم به گفته محمودمیرزا سه هزار بیت شعر داشت که از بهترین و بزرگترین دیوان‌های یک زن شاعر ایرانی بود ولی متاسفانه در دست نیست. در تذکره نقل مجلس صدبیت از شعرهای او و ضمیمه دیوان هاتف هفتاد و پنج بیت آمده است.

تاریخ دقیق مرگ وی مشخص نیست ولی تا سال ۱۲۳۱ ق رشحه هنوز زنده بود. (منبع : ویکیپدیای فارسی ذیل رشحه)

شعرهای کامل رشحه در این مجموعه اینها هستند:

غزل - ماهم اگر به قهر شد از لطف بازگشت ...

غزل - آمد هزار تیر تو بر جسم چاک چاک ...

غزل - جفا و جور تو عمری بدین امید کشیدم ...

غزل - چه شود اگر که بری ز دل همه دردهای نهانیم ...

رباعی - ای از لب تو به خون رخ لعل خضاب ...

فهرست شعرها به ترتیب آخر حرف قافیه گردآوری شده است. برای پیدا کردن یک شعر کافی است حرف آخر قافیهٔ آن را در نظر بگیرید تا بتوانید آن را پیدا کنید.

مثلاً برای پیدا کردن شعری که مصرع پریشان زلف او را بر بناگوش مصرع دوم یکی از بیتهای آن است باید شعرهایی را نگاه کنید که آخر حرف قافیهٔ آنها «ش» است.

دسترسی سریع به حروف

ا | ب | ت | د | ر | ش | ک | م | ه | ی

ا

از یک قصیده: همه شب پای فرو هشت به کاشانهٔ ما

مطلع یک غزل: کز گریه ز روی تو ببندد نظرم را

مطلع یک غزل: دعوی خون بیش ازین کی باشد از قاتل مرا

نا مشخص: هر کجا ذکر به نامش همه آفاق حیا

ب

رباعی: وز خجلت دندانت گهر غرق در آب

مطلع یک غزل: یا به افسون کرده پنهان در دل شب آفتاب

ت

مطلع یک غزل: شوم فدای تو، احوال چشم تو چون است

غزل: شکر خدا که آه سحر چاره ساز گشت

مطلع یک غزل: غم از آن دارم که محروم از سر کوی تو رفت

مطلع یک غزل: پیداست به رخ از آن علامت

د

مطلع یک غزل: غمزه‌ات جان می‌رباید عشوه‌ات دل می‌برد

از یک غزل: تیر دل دوزی به دل ز ابرو کمانی می‌رسد

از یک غزل: که بگشاید به روی خود دری چند

از یک غزل: غمش مباد که فارغ ز هر گزند شود

ر

از یک قصیده: کشد بر سر خویش خورشید معجر

از یک قصیده: ای ضیاء دولت شاهی ز رویت آشکار

ش

مطلع یک غزل: زند هر صبح چون شانه به زلف عنبرین تارش

مطلع یک غزل: که بر جانم نهد دردی بتر از درد رحمانش

مطلع یک غزل: پریشان زلف او را بر بناگوش

ک

غزل: یک تیر شد خطا و شدم باعث هلاک

م

از یک غزل: نه اینکه رفتی و رو بر مه دگر کردم

از یک قصیده: پشت پا بر تاج خاقان و افسر قیصر زدم

غزل: که بینم از تو وفایی گذشت عمر و ندیدم

از یک غزل: بی تو گلخن بنماید به نظر گلزارم

غزل: به کرشمه‌های نهانی و به تفقدات زبانیم

ه

نامشخص: گلستان سر کوی تو با زاغ و زغن مانده

ی

نامشخص: بیقراری داد با این دل قرار تازه‌ای

نامشخص: نه خرم از تو در صبحی نه دلشاد از تو در شامی

نامشخص: نگاه حسرتی داریم و آهی

  • دکتراحمدرضا نظری چروده
۲۱
مهر
جشن‌نامه سید محمد دبیرسیاقی- مجلهٔ بخارا، شمارهٔ ۱۱۷

سیدمحمّد دبیرسیاقی (زادهٔ ۴ اسفند ۱۲۹۸ خورشیدی[۲] در قزوین، درگذشتهٔ سحرگاه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ در قزوین)[۳] پژوهشگر، نویسنده، شاعر، مدرس ادبیات فارسی و مصحح متون کهن پارسی است. وی در مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی مشغول بکار بوده و مصحح بسیاری از متن‌های کهن فارسی است.[۴][۵][۶] دبیرسیاقی تاکنون نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده‌است،[۷][۸][۹] که از میان آن‌ها می‌توان شاهنامه فردوسی، دیوان منوچهری، نزهةالقلوب، فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه و تصحیح لغت فرس اسدی طوسی را نام برد.[۱۰] او میان سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ در گردآوری لغت‌نامه با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت. از آن پس همکاری او با مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی تا ۱۳۵۹ - که کار این اثر به پایان رسید- پی گرفته شد.[۱۱] کار بزرگی که استاد دبیرسیاقی در دست داشت، نوشته لغت‌نامه فارسی است که تاکنون برخی از مجلدهای آن چاپ شده‌است.

  • دکتراحمدرضا نظری چروده
۱۵
مهر

احسان یارشاطر (زاده ۱۲ فروردین ۱۲۹۹ در همدان - درگذشته ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ در کالیفرنیا) بنیان‌گذار و سرویراستار دانشنامهٔ ایرانیکا، بنیان‌گذار مرکز مطالعات ایران‌شناسی، و استاد بازنشستهٔ مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا نیویورک بود.

او نخستین ایرانی است که پس از جنگ جهانی دوم در ایالات متحده آمریکا به مرتبهٔ استادی رسید.[۳] از آغاز دهه ۱۹۷۰ (میلادی) نزدیک به ۴۰ویراستار و ۳۰۰ نویسنده از سراسر آمریکا، اروپا و آسیا با یارشاطر همکاری داشته‌اند. یارشاطر ویراستاریِ سه مجلد از تاریخ ایران کمبریج را هم بر عهده داشته و نویسندهٔ شانزده جلد کتاب تاریخ ادبیات ایران است.[۴]

احسان یارشاطر دانش‌آموختهٔ دورهٔ دکترا رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و نیز دانش‌آموختهٔ دورهٔ دکترا زبان‌شناسی ایرانی دردانشکدهٔ مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن بود. او از شاگردان ایرانیِ والتر هنینگ و مری بویس به‌شمار می‌آید. یارشاطر در سال ۲۰۱۵جایزه بیتا را دریافت کرد.

  • دکتراحمدرضا نظری چروده
۱۵
مهر
چکیده، خلاصه ای از رساله دکتری است که در چند پاراگراف دقیق توضیح داده شده است. چکیده باید در پاراگراف های کوتاه نوشته شود و باید بتواند تمام توضیحاتی درباره اهداف تحقیق، روش های تحقیق و نتایج مورد انتظار یا پیش بینی ها را ارائه دهد. هر چکیده بسته به موضوع مورد مطالعه متفاوت می باشد. گروه تحقیقاتی طلوع، آموزش نگارش چکیده را بسته به دستورالعمل های دانشجویان و همچنین محدوده مطالعاتی را که باید در برگیرد، را ارائه می نماید. چکیده بسیار مهم می باشد زیرا به معرفی مقاله کمک می کند.
پژوهشگران و اساتید ما درک می کنند که هدف چکیده، ارائه ای خلاصه ای از تمام اهداف تحقیق و نه کلیات پژوهش است. با استفاده از این دانش، ما نحوه نگارش خلاصه ای بسیار خلاقانه، با اهداف مشخص و نتایج پیش بینی شدۀ تحقیق را آموزش می دهیم. این کار، چکیده را از کلیات پژوهش متمایز می سازد.
در حین آموزش نگارش یک چکیده، مشاوران حرفه ای گروه تحقیقاتی طلوع تلاش های زیادی می کنند تا اطمینان حاصل نمایند که چکیده ای ارائه شود که نتایج پژوهش را نشان دهد. لذا اکثر دانشجویان به این نکات توجه نمی نمایند و چکیده های آنها بسیار شبیه به کلیات پژوهش می باشد. در گروه تحقیقاتی طلوع دقت بسیاری می شود تا چکیده رسالۀ دکترای شما، انواع پژوهش هایی که انجام می دهید را در بر گیرد. ما همچنین تاکید می کنیم تا نتایج را در پایان چکیده قرار دهید. ما همچنین اطمینان حاصل می کنیم که بررسی متون، روش ها، یافته ها و نتیجه گیری در چکیده آورده شوند. پس آموزش نگارش چکیده رساله دکتری خود را به ما بسپارید.

  • دکتراحمدرضا نظری چروده
۱۵
مهر

چکیده پایان نامه عمدتاً متن بسیار مشابهی از کل پایان نامه است، اما در یک قالب کوتاه تر. چکیده کل پایان نامه را فشرده می کند و آن را در به صورت نکات برجسته ارائه می دهد، اما تمامی اطلاعات را به نمایش نمی گذارد.
نوشتن چکیده پایان نامه یک چالش بسیار مهم برای اغلب دانشجویان است، زیرا
چکیده باید در برگیرنده هدف، روش تحقیق و نتایج باشد. در حالی که کار نوشتن چکیده پایان نامه را انجام می دهید، مراقب باشید تا تمام اطلاعات در مورد پایان نامه در این بخش ارائه داده نشود. مشاوران به شما نحوه نگارش چکیده به صورت پاراگراف های کوتاه، اما هماهنگ و متراکم را آموزش می دهندکه آنها را بعداً در پایان نامه توضیح خواهید داد.
چکیده شاکله کل پایان نامه را در بر دارد که شامل کلیات پژوهش، بدنه اصلی و یافته ها است.
مشاوران ما به شما کمک می کنند تا خواننده را از طریق چکیده، درباره پایان نامه آگاه سازید. ما دربارۀ “چراها” و برخورد با آن آموزش می دهیم؟ چکیده به خواننده کمک می کند تا سوال درباره “چگونگی ها” را بهتر درک کنند و روش هایی که شما در پژوهش پایان نامه مورد استفاده قرار داده اید را توضیح می دهد.
چکیده پایان نامه نیز نتایج و یافته هایی که شما ارائه داده اید را نشان می دهد که به نوبه خود اثبات فرضیه فرموله شده است. در نهایت، مشاوران گروه تحقیقاتی طلوع پیشنهاداتی را ارائه می دهند که به دنبال بهبود یا ارائه پیشنهاداتی برای چگونگی بهبود وضعیت پایان نامه شما می باشد. در هنگام نوشتن پیشنهادات، ما همیشه اطمینان حاصل می کنیم تا روش باز پایانی اعمال شود که در آن، این مسائل به عنوان پیشنهاد اما نه به عنوان راه حل نهایی نوشته شوند.


  • دکتراحمدرضا نظری چروده