ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

صاحب این وبلاگ دکتراحمدرضانظری چروده عضوهیات علمی دانشگاه آزاد بادرجه استادیاری دررشته زبان وادبیات فارسی هستم.

آخرین نظرات

نقد منظومۀ تالشی «شال و اسبه» از امین رحمانی

پنجشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸ ق.ظ

نقد منظومۀ تالشی («شال و اسبه» اثر شاعر شاندرمنی: امین رحمانی)

 

الف) شعر «ﺷﺎﻝ ﻭ ﺍﺳﺒَﻪ‏»؛ شعر تالشی از امین رحمانی (للیکه دار) شاعر شاندرمنی:

ˇ ﻭﺍﺗَﻪ ﻣﻦ ﻧﯿﻮﯾﺸﺘَﻪ ﺧَﻠﮑﯽ ﺧﻮﻧﺪَﻩ

ﺍﯾﻠﯽ ﺍﺷﺘﻦ ﻧِﺪﺍﺷﺘَﻪ ﺍَﺳﺒﯽ ﺭﻭﻧﺪَﻩ

ﺳﺮَﻩ ﺍﺳﺒَﻪ ﺩﻭﺭﻭ ﺩَﯼ، ﺷﺎﻝ ﻧِﺰﻭﻧﯽ

ﺗَﻠَﻪ ﻧَﯽ ﮐَﺮﮒ ﻫَﺮﯼ ﺷﺎﻟﯽ ﺩَﺧﻮﻧﯽ

ﺍَﻧﺸﺘﺎ ﺷﺎﻝ ﻣﻮﻧﯿﺴﺘِﻪ ﮐﺮﮔَﻪ ﻣﻮﻧَﻪ

ﺩَﺱ ﻭ ﭘﺎ ﺧﺸﮏ ﻣﻮﻧﯿﺴﺘِﻪ ﺧﻮﻧَﻪ ﺑﻮﻧَﻪ

ﮐﺘَﻪ ﺑﯿﮕِﻪ ﺑﯿﮕﻪ ﮎˇ ﺷﺎﻟﯽ برده

ﭘِﺘﺎﺭˇﺷَﻪ ﻟﻮﻧﯽ ﺍﻡ ﺍﺳﺒَﻪ ﻫَﺮﺩَﻩ

ﺷَﻪ ﻧﺸﺘَﻪ ﺩﺍﺭﯼ ﭘِﺸﺘﯽ ﮐﻮ ﺩَﺧﺘَﻪ

ﻣَﺜَﻞ، ﺷﺎﻟﺶ ﺳﺮﺍ ﮐﻮ ﺩِﻩ ﭘِﺨﺘَﻪ

ﺷﺎﻟﯽ ﻣَﭽَّﻪ ﮔﻨَﻪ ﻫﻢ ﺩِﻩ ﭺˇ ﺑﺒﻮ

ﺍَﺻﻠَﻦ ﺧَﺒَﺮ ﺩﺍﺭﯼ ﺧﻮﻥ ﺑﯽ ﮐﯽ ﭘﺒﻮ؟

ﺷَﻪ ﻧﺸﺘَﻪ ﮐَﻪ ﻧﺎﺭﯼ ﮐﻮ ﮔَﻪ ﺵ ﺁﮐَﺮﺩَﻩ

ﺻﺎﺣﺎﺏ ﮐَﻪ ﺩﻩ ﻗَﺸﻨﮓ ﻣﺎﺗﯽ ﺁﺑَﺮﺩَﻩ

ﺍﺳﺒَﻪ ﺵ ﺑَﺮﺩَﻩ ﺩَﻭَﺳﺘَﻪﻧﺎﺭﯼ ﮐﻮ

ﺁﺧﺎ ﮐﺎﮐﻮ ﺯﻭﻧﯽ ﻣﻦ ﮐَﺮﮔﯽ ﻫَﺮﺩَﻩ؟

ﺍﺷﺖ ˇ ﺍﺳﺒَﻪ ﮐﺎﺭَﻩ؟ ﮐﺎﮐﻮ ﺩَﺧﺘَﻪ؟

ﺍَﺯ ﮎˇ ﯾﺎ ﻣَﻨﺪﯾﻤَﻪ ﺍَﯼ ﮐﯽ ﭘِﺨﺘَﻪ؟

ﺳﺮﺍ ﺍﺳﺒَﻪ ﺁﮔَﺮﺩَﻩ ﺩﻭﻡ ﺗَﮑﻮﻥ ﺩَﻩ

ﺍﺷﺘَﻦ ﺷﯿﺮَﻩ ﺁﮐَﺮˇ ﻫَﯽ ﻧﺸﻮﻥ ﺩَﻩ

ﺍﯼ ﺩَﻓَﻪ ﺧﺸﮏ ﺁﺑَﻪ ﺷﺎﻝ ﯾﺎ ﭺ ˇ ﮐَﺮ ˇ

ﺍﺳَﻪ ﻫَﯽ ﺧﺸﮑَﻪ ﭼﺎﻓﯽ ﺯﻭﺭ ﺭﻭﺑَﺮ ˇ

ﺍﺳﺒَﻪ ﺵ ﺑَﺮﺩَﻩ ﺩَﻭَﺳﺘَﻪ ﮐَﻪ ﻧﺎﺭﯼ ﮐﻮ

ﺗَﺮَﻩ ﺭﺍﮐَﻪ ﺵ ﮔِﺘَﻪ ﺑﯿﯿَﻪ ﺩﺍﺭﯼ ﮐﻮ

ﺍﺳﺒَﻪ ﺯﻭﺯَﻩ ﮐَﺮ ˇ ﺷﺎﻝ ﻣﻦ ﻭَﺭ ﺁﺩَﻩ

ﺭَﻓِﻖ ﺟﺎﻥ ﺭﺍﮐَﻪ ﺍﻭﻣَﻪ ﻣﻦ ﺳَﺮ ﺁﺩَﻩ

ﮐَﺮﮔَﻪ ﮔﻮﺷﺖ ﻫَﺮﺩَﺭَﻩ ﺍﻧﺘَﻪ ﺳَﻘﯽ ﺭَﻩ

ﺍﺷﺖˇ ﺟﺎﻥ ﮔﻮﻟَّﻪ ﻣﻮﻧﻮ ﻭِﺭ ﭼَﻘﯽ ﺭَﻩ

ﺁﮔَﺮﺩَﻩ ﺟَﻨﮕَﻠﯽ ﺭﺍ ﺩﻭﻡ ﺗَﮑﻮﻥ ﺩَﻩ

ﺍَﮔَﻪ ﻣِﺮﺩَﻩ ﺕ ˇ ﻧﺎﻣِﺮﺩﯼ ﻧﺸﻮﻥ ﺩ

َ ﮐﯽ ﻭﺍﺗَﻪ ﺷﺎﻝ ﺳﺮَﻩ ﺍﺳﺒَﻪ ﺑﺮﺍﯾَﻪ؟

ﭼﻢ ˇ ﮐَﻪ ﺟَﻨﮕَﻠَﻪ، ﭺ ˇ ﮐَﻪ ﺳﺮﺍﯾَﻪ

ﺗﺮﺟﻤﻪ فارسی شعر (از سیّد مؤمن منفرد)

ﺗﻮ ﮔﻔﺘﯽ، ﻣﻦ ﻧﻮﺷﺘﻢ، گلویی ﺧﻮﺍند

ﯾﮑﯽ دیگر ﺍﺳﺐ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺭﺍﻧﺪ

ﺳﮓ ﻗﺮﻣﺰ ﺭﻧﮓ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ، ﺷﻐﺎﻝ این را ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺴﺖ

تله ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺷﺖ، ﻣﺮﻍ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﺩ و ﺷﻐﺎﻝ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ

ﺷﻐﺎﻝ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﺑﺎ ﭘﺮﻫﺎﯼ ﻣﺮﻍ

ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎﯼ ﺧﺸﮏ ‏(ﮐﻨﺎﯾﻪ ﺍﺯﺑﯽ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺯ ﺷﮑﺎﺭ ‏) ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﺑﺎ ﺑﻮﯼ ﺧﻮﻥ ﻣﺮﻍ

ﺍﯼ ﺳﮓ ﺑﮕﯿﺮ ﺑﮕﯿﺮ ﮐﻪ ﺷﻐﺎﻝ ‏(ﻣﺮﻍ ﺭﺍ‏) ﺑﺮﺩ

ﻻنۀ ﻣﺮﻍ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﯾﻦ شغال ﺳﮓ ﺧﻮﺭﺩﻩ‏ (ﺍﯼ ﺷﻐﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﻟﻬﯽ ﺳﮓ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺭﺩ‏) ﻏﺎﺭﺕ ﮐﺮﺩ

‏(ﺳﮓ) ﺭﻓﺖ ﭘﺸﺖ ﺩﺭﺧﺖ و ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺷﺪ

ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺧﻮﺩﺵ ﺷﻐﺎﻝ ﺭﺍ دیگر ﺍﺯ ﺣﯿﺎﻁ ﻓﺮﺍﺭﯼ ﺩﺍﺩ

ﺑﻪ ﻣﺬﺍﻕ ﺷﻐال ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ که ﺍﯾﻦ ﺩﯾﮕﺮ ﭼﻪ ﺑﺴﺎﻃﯽ ﺍﺳﺖ؟

(شغال به صاحبخانه گفت) ﺍﺻﻼً ﺑﺎ ﺧﺒﺮﯼ ﮐﻪ ﺧﻮﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺭﻭﯼ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺑﺮﯾﺰﺩ؟

‏(ﺷﻐﺎﻝ‏) ﺭﻓﺖ ﺟﻠﻮﯼ ﺧﺎﻧﻪ ﺩﻫﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ و این را گفت

ﺻﺎﺣﺒﺨﺎﻧﻪ (از دیدن این صحنه و شنیدن این موضوع) بسیار ﻣﺘﻌﺠﺐ ﺷﺪ

(شغال به صاحبخانه) ﻣﮕﺮ ﺗﻮ ﺩﯾﺪﻩ ﺍﯼ ﻣﻦ ﻣﺮﻍ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﻡ؟

ﺁﺧﺮ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯽ ﻣﻦ ﻣﺮﻍ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﻡ؟

ﺳﮓ ﺗﻮ ﮐﺠﺎﺳﺖ؟ ﮐﺠﺎ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟

ﻣﻦ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻫﺴﺘﻢ، پس ﺍﻭ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﺭﯼ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟

ﺳﮓ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮﮔﺸﺖ، در حالیکه ﺩﻣﺶ ﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯽ ﺩاد

ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻣﯽ ﮐرد ﻭ ﭘﯿﺶ ﺻﺎﺣﺐ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩﻧﻤﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﮐرد

ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ (با دیدن شغال) ﺧﺸﮏ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺷﻐﺎﻝ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﭼﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ

در حال که هی ﺁﺏ ﺩﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻭر ﻗﻮﺭﺕ ﻣﯽ ﺩاد

(صحابخانه) ﺳﮓ ﺭﺍ ﺑﺮﺩ ﺟﻠﻮﯼ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺴﺖ

ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺖ ﺑِﻪ ﺗﺮکۀ ﻧﺎﺯﮐﯽ را ﮔﺮﻓﺖ

ﺳﮓ ﺯﻭﺯﻩ ﻣﯽ ﮐﺸﺪ که ﺷﻐﺎﻝ ﻣﺮﺍ ﺁﺯﺍﺩ ﮐﻦ

ﺍﯼ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻦ، ﺗﺮﮐﻪ ﺁﻣﺪ ﻣﺮﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻦ

(شغال رو به سگ) ﮔﻮﺷﺖ ﻣﺮﻍ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺳﻼﻣﺘﯽ

ﺑﺪﻥ ﺗﻮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﻠﻮﻟﻪ ﻣﺤﮑﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺯﯾﺎﺩی ﭼﺎﻕ شدی

ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺟﻨﮕﻞ ﺑﺮﮔﺸﺖ در حالی که ﺩﻣﺶ ﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯽ ﺩاد

ﺍﮔﺮ (صاحب خانه) ﻣﺮﺩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﺎﻣﺮﺩﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ

ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻐﺎﻝ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺳﮓ ﻗﺮﻣﺰ ﺭﻧﮓ ﺍﺳﺖ؟

ﺧﺎنۀ ﻣﻦ در ﺟﻨﮕﻞ ﺍﺳﺖ، ﺧﺎنۀ ﺍﻭ ﺣﯿﺎﻁ ﻣﻨﺰﻝ ﻣﺮﺩﻡ.

 

ب) نقد شعر

 منظومۀ تالشی شانزده بیتی «شال و اسبه» امین رحمانی شعری روایی(Narrative verse)  است. منظومه­ها و شعرهایی روایی از دیرباز در دوره پیدایی شعر وجود داشته­اند در اروپا تا قرن هفدهم شعر روایی بسیار متداول بود اما پس آن با رواج داستان­نویسی و روی آوردن نویسندگان به نوشتن رمان­ از حجم شعرهای روایی کاسته شد با این حال در قرن بیستم شاعرانی چون رابرت لی فراست (۱۸۷۴- ۱۹۶۳) شاعر امریکایی و تی اس الیوت (۱۸۸۸- ۱۹۶۵) شاعر امریکایی تبار انگلیسی اشعاری به ساختار روایی سروده­اند که از نمونه‌های برجسته شعری به شمار می­آید. اشعار روایی در ایران و در زبان فارسی نیز به شکل منظومه و در قالب مثنوی وجود داشت و شاعران به تناسب ذوق و مقتضای حال در مضامین حماسی، غنایی، عرفانی و تعلیمی طبع آزمایی کردند که حتّی پس از شعر نو نیمایی و تا به امروز ادامه دارد.

در زبان و ادبیات تالشی نمونه­های نغز و دلنشین از این نوع شعر از شاعرانی چون مسرور ماسالی(خندیله پشت)، اشکبوس اسرارپوش(ستار و سرکار) و ... وجود دارد که می­تواند الگوی شاعران معاصر تالش باشد. با توجه به اهمیت منظومه­سرایی و رسالتی که ادبیات در حفظ و انتقال فرهنگ­ها و ارزش­ها از نسلی به نسل دیگر دارد بررسی و نقد شعر شاعران جوان و معاصر تالش در رشد و کمال شعر تالشی لازم و ضروری است.

شعر تالشی به دلیل کمبود مصوت و کاربرد فراوان صامت­ها امکان وزن را از شاعر می‌گیرد و رعایت وزن نیازمند توانایی بالای شاعر در این کار است که شعر فوق فاقد آن است با این حال قافیه که تا حدودی کمبود وزن را در شعر پر می­کند و سبب آهنگین و مسجع بودن شعر می­شود در این شعر رعایت شده است. منظومه تالشی «شال و اسبه» داستانی تمثیلی، فابل­گونه و فولکلور است. داستان تمثیلی، روایتی است به شعر یا به نثر که مانند یک ضرب‌المثل و بر روی هم مشبهٌ‌به یا مستعارٌ مِنهی است که جانشین مشبه یا مستعارٌله محذوف شده است. داستان­های تمثیلی حاوی حجمی از نمادها هستند اما با این تفاوت که تمثیل نوعی تصویرنگاری است که در آن مفاهیم و مقاصد اخلاقی از پیش شناخته شده­ای از روی قصد به اشخاص، اشیاء و حوادث منتقل می­شود، در حالیکه نمادگرایی تجسم احساسِ هستی­ها و جوهرهایی است که قبلاً درک نشده باشد و جز به شکل نمادین خاص هم قابل درک نباشد.

روایت در این شعر بدون هیچگونه صحنه­سازی و توصیف فضا با بیتی خطابی به خواننده شروع می­شود سپس شاعر سریع با سه نماد که برخواسته از تمثیلی بومی است روایت را شروع می­کند. در مصرع دوم بیت نخست شاعر کنایه و مثلی را بیان می­کند و با این مثل تالشی خلأ صحنه و فضاسازی را در ابتدای داستان پر می­کند از این مصرع (ﺍﯾﻠﯽ ﺍﺷﺘﻦ ﻧِﺪﺍﺷﺘَﻪ ﺍَﺳﺒﯽ ﺭﻭﻧﺪَه) تعریضی دارد به تیپ­هایی از جامعه که دسترنج دیگران را می­خورند و بدون زحمت کارشان را پیش می­برند. پس این مقدمه کوتاه و سریع شاعر که با موضوع و محوریت اجتماعی نشان­دهنده درونمایه جامعه شناختی است اصل روایت را از زاویه دید دانای کل نامحدود با سه نماد اسبه (سگ) و شال (روباه) و کرگ (مرغ) شروع می­کند. نماد یا سمبل، نشانه­ای است میان صورت و معنا که بین آن نه شباهت عینی و نه رابطه همجواری وجود دارد و به مانند استعاره یک رابطه دو سویه است اما برخلاف استعاره بر مفاهیم متعدد دلالت­ دارد. سگ در ادبیات عرفانی نماد نفس است در فرهنگ­ها و ادبیات ملل بازتاب داشته طوری که در برخی فرهنگ­ها مانند دین اسلام نجس شمرده شده اما در فرهنگ دیگر در کنار اسب، شتر و گوسفند مورد احترام بوده است. در این شعر روایی سگ نماد خائنین متقلب است و روباه نماد فریب خوردگان بی نصیب، روباهی که در نمادپردازی فرهنگ ملل نماینده فریبکاری است اما به صورت استعاره­ای تهکمیه در این شعر نماد فریب خوردگان است شاعر با این تناقض و تضادی که در نماد روباه ایجاد کرده می­خواهد اغراقی در بیان مفهوم مورد نظر خود داشته باشد تا برای خواننده باورپذیر و تأمل­انگیز و پندآمیز باشد. و مرغ نماد سرمایه و صاحبخانه نیز نماد حاکم جامعه. از مصرع دوم بیت ششم راوی تغییر می­کند و داستان از زبان روباه روایت می­شود.

قدرت نماد در انتقال چندین مفهوم سبب می­شود از منظری دیگر نیز به شعر رحمانی توجه کنیم و آن بررسی شعر با فرض درونمایه عرفانی است در این صورت تفسیر نمادها به سمت عرفان کشیده می­شود. صاحبخانه نماد انسان می­شود، سگ نماد نفس و روباه نماد خواسته­های دنیوی و وساوس نفسانی و مرغ نماد جان. با این فرض کشمکش در داستان به دو گونه قابل تقسیم است؛ کشمکش بیرونی (کشمکش بین صاحبخانه با سگ، سگ و روباه با صاحبخانه و سگ با روباه)؛ کشمکش درونی و آن (کشمکش انسان با نفس و خواسته­های دنیوی است.) در این تمثیل، مرغ یا جان هر بار به واسطه حرص نفس مورد تعرض قرار می‌گیرد و هر بار در این دنیا به مراتب پایین تنزل می­یابد و می­میرد و سرانجام با بیداری و هوشیاری سالک نفس تنبیه می­شود و خواسته­های دنیایی که بیرون از آدمی است رنگ می­بازد و از ذهن سالک دور می­شود تا بدین ترتیب مرغ جان نجات می­یابد.

صحنه­پردازی با وجود کوتاهی داستان به خوبی در این روایت رعایت شده است و استفاده از ترکیباتی مانند تله (دام)، خون، دس و پا خشک (دست و پای خشک) فضایی تیره و تاریک از تبانی و فریب را برای خواننده مجسم می­کند و در ادامه با جست و گریز روباه و سگ فضای دلهره را به مخاطب منتقل می­کند. اصطلاح «مچه گنه» که برای روباه در این شعر نسبت داده شده معادل به «ترک قبای کسی برخوردن» در فارسی است که شاعر می­خواهد آن تناقضی که در نمادپردازی روباه به کار برده پررنگ­تر کند و شخصیت مورد نظر را با تلنگری به واقعیت نزدیک سازد. روباه که خود به فریبکاری معروف است حالا خود فریب خورده است و این به مذاق او خوش نمی­آید لذا سعی می­کند با آگاه ساختن صاحبخانه چهره واقعی سگ را به او که در سرای منزل خانه دارد و در حال خیانت است، نشان دهد.

اصطلاح «گه اش آکرده» در بیت هفتم، یعنی دهان را باز کرد که کنایه از خبر دادن و طبل آگاهی کوبیدن است و بیدار کردن صاحبخانه از خواب غفلت و نقطه اوج داستان است زیرا سگ در این صحنه رسوا می­­شود. در اینجا کشمکشی بیرونی بین صاحبخانه با سگ اتفاق می‌افتد شاعر کنش شخصیت صاحبخانه را که حالا از اصل ماجرا باخبر شده در مقابل خائن نشان می­دهد سگی که در ادب فارسی و در افسانه­ها و اسطوره نماد وفاداری است. تنبیه کردن و نبخشیدن سگ تاوان خیانت اوست. سگ در بیت سیزدهم در حالت استیصال و ناچاری روباه را برای نجات خود به کمک می­طلبد و از او یاری می­خواهد و او را رفیق خطاب می‌کند مبنای چنین خواهشی از طرف سگ بر مثل معروف تالشی است (سر اسبه شالی برایه) که سگ سرخ برادر روباه یا شغال است و برادر خطاب دادن سگ به روباه نیز بر اساس این مثل معروف است اما روباه که نارفیقی سگ برایش روشن شده به این واقعیت می­رسد که چنین مثلی در واقعیت درست نیست که اگر اینگونه بود خانه شغال در جنگل و خانه سگ در حیاط صاحبخانه نبود. نقطه قوت شعر رحمانی در نمادپردازی وارونه­ایست (reverse symbol)  که انجام داده است. یعنی سگ را که به طور معمول و در فرهنگ فولکلور نماد وفاداری است خائن و روباه را که نماد فریبکاری است نماد فریب خورده آورده است و از این مهم به خوبی برآمده است. قرار دادن تمثیل های زیبا و خواندنی در سروده های جدید با دورنمایه اخلاقی، عرفانی، اجتماعی، سیاسی و دینی می تواند نقطه عطفی در تعلیم و تربیت نسل جدید و تنبه و آگاهی مردم تالش باشد. به امید خلق آثاری قوی و ماندگار در این زمینه برای همه شاعران تالش بزرگ ... .

با آرزوی توفیق روزافزون/ صغری(سونیا) رحمتی نژاد؛ 139۴/۰۹/۱۱

 

منبع: شاندرمن 20/ http://shanderman20.ir

نظرات  (۱)

  • امین رحمانی
  • با سلام 

    تشکر از همه عزیزانی که برای پیشرفت زبان و فرهنگ تالشی قدم بر میدارن و ارزوی موفقیت برای همه عزیزان را دارم

    پاسخ:
    سلام جناب رحمانی عزیز سپاس ازلطف شما برادر تالشی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی