ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

صاحب این وبلاگ دکتراحمدرضانظری چروده عضوهیات علمی دانشگاه آزاد بادرجه استادیاری دررشته زبان وادبیات فارسی هستم.

آخرین نظرات

این کتاب در پانزده فصل به بررسی نقد هنری و اهمیت آن، انواع نقد، شیوه های مختلف نقد هنری، الزامات علمی یک نقد خوب و ... می پردازد.

”نقد هنری“ همانند زیبایی شناسی، یکی از دانش های جنبی هنر است که از سویی تلاش بر این دارد که اثر هنری و هنرمند را به مخاطب آن بشناساند و از سویی دیگر نقاط قوت و ضعف اثر را به هنرمند آگاهانده، اورا ارشاد نماید. منتقد هنری آموزگاری است که هم هنرمند و هم مخاطب او را آموزش می دهد. نقد‌ هنری‌ شیوه‌های مختلف و الزامات خاص خود را دارد که آنرا از زیبایی شناسی و تحلیل هنری متفاوت می سازد .علاوه بر آن هر منتقدی نیز از سبک و روال ویژه ای برخوردار است .منتقد هنری باید از تاریخ تحول هنر، فلسفه ی هنر، زیبایی شناسی، روانشناسی، جامعه شناسی و غیره ... آگاهی های لازم برای نقد را به دست آورده باشد. یک منتقد یک داور است و یک داور نباید هرگز بر رای شخصی خود متکی باشد ...


درقسمتی دیگر از کتاب، در بحث نقدِ نقد می‌خوانیم:

در نقد‌ هنر و مسائل هنری اتفاق می‌افتد که منتقد بیشتر بر اعتقادهای شخصی و یا دید و برداشت‌ فردی خود تکیه کند و چه بسا که این برداشت‌ها با اندیشه‌ی خلاق هنرمند مغایر است و حتی ممکن است متکی بر اغراض باشد و نقد را از‌ حالت طبیعی و منطقی آن منحرف کند، هستند منتقدان روزنامه‌نگاری که برای‌ فروش‌ بیشتر و‌ ایجاد سروصدا و هیاهو در محافل هنری، همیشه لبغه تیغ تیز نقد را نشان می‌دهند و از ”سرگی‌“ ها گذشته و فقط ”ناسرگی“ ها را بزرگ نمایی کرده و نشان می دهند. و هستند منتقدان تیزبین و منصفی که این نادرستی ها و اغراض را دور از مروت و انسانیت می بینند و درجهت نقد” نقدهای زهراگین “ یا مغرضانه قلم فرسایی می کنند..

  • دکتراحمدرضا نظری چروده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی