ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

صاحب این وبلاگ دکتراحمدرضانظری چروده عضوهیات علمی دانشگاه آزاد بادرجه استادیاری دررشته زبان وادبیات فارسی هستم.

آخرین نظرات


ادبیات تعلیمی یکی از کهن‌ترین، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین گونه‌های ادبی است که در میان همه‌ی اقوام و ملل، نمودی چشمگیر و تعیین کننده دارد. شعر و نثر فارسی نیز از دیرباز، اهداف و مقاصد تعلیمی را در انواع گوناگون خود آزموده و متجلّی کرده است. در این میان، قصّه‌ها و حکایات؛ از جمله قصّه‌های عامیانه، سهمی بارز و محوری را در انتقال آموزه‌های متنوّع تعلیمی از آنِ خود کرده‌اند. این قصّه‌ها بخشی قابل توجّه از میراث روایی، ادبی، فرهنگی و جامعه‌شناختیِ هر قوم به شمار می‌روند. بررسی و تحلیل آموزه‌های تعلیمی در حکایات عامیانه، گامی است راهگشا برای ورود به دنیای ذهنیّات، باورها، عواطف و اخلاقیّاتِ مردمان یک ملّت. بر این اساس و با توجّه به همین اهمیّت، پایان‌نامه‌ی حاضر به بررسی و طبقه‌بندی آموزه‌های تعلیمیِ مربوط به مجموعه‌ای از حکایات عامیانه ( بر اساس کتاب گل به صنوبر چه کرد) و جلوه‌های بلاغی مربوط به این آموزه‌ها می‌پردازد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند آموزه‌های دینی و مذهبی، توصیه‌های مربوط به نکوهش نیرنگ و ساده‌لوحی، تمجید تلاش و کوشش برای رسیدن به مقصود، تعلیمات مرتبط با دروغ و دروغگویی، نکوهش حسادت و بدطینتی و نیز تأکید بر تاوان بدی، بیشترین بسامد را در میان توصیه‌های تعلیمی حکایات بررسی شده دارند. لازم به ذکر است نحوه‌ی القای این آموزه‌ها در بیشتر موارد به شکل غیر مستقیم است. جلوه‌های بلاغیِ آموزه‌های مذکور نیز به ترتیب بسامد عبارتند از: کنایه، تشبیه، تلمیح، تمثیل، مجاز، ارسال‌المثل و براعت استهلال.



  • دکتراحمدرضا نظری چروده

ادبیات تعلیمی+

اسمارستمی جلیلیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی