ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

صاحب این وبلاگ دکتراحمدرضانظری چروده عضوهیات علمی دانشگاه آزاد بادرجه استادیاری دررشته زبان وادبیات فارسی هستم.

آخرین نظرات

دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی استاد ممتاز دانشگاه تهران شد

۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۴ کد خبر : ۴۹۶۲ اخبار اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۰۵۹۴
دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد برجسته دانشکده ادبیات و علوم انسانی، به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران انتخاب شد.
دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی استاد ممتاز دانشگاه تهران شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در جلسه شورای انتخاب استاد ممتاز که روز یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ در دفتر رئیس دانشگاه تهران با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه، دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی، دکتر یاحقی، دکتر پورنامداریان، دکتر صادقی، دکتر موذنی، دکتر علوی و دکتر نادری محمودی برگزار شد، بر اساس ماده ۱۱۸ آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، اعطای عنوان استاد ممتاز به دکتر محمدرضا شفیعی کدکنیاستاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی مورد تصویب قرار گرفت.
محمدرضا شفیعی کدکنی ۱۸ مهر ۱۳۱۸ در کدکنِ تربت حیدریه در استان خراسان متولد شد. او هرگز به دبستان و دبیرستان نرفت و از آغاز کودکی نزد پدر خود و محمدتقی ادیب نیشابوری (ادیب نیشابوری دوم) به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت. او در دانشگاه فردوسی مشهد نام‌نویسی کرد و در دانشکده ادبیات پذیرفته شد و مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی و مدرک دکتری را نیز در همین رشته از دانشگاه تهران گرفت و تدریس در این دانشگاه را آغاز کرد.
استاد ممتاز دانشگاه تهران ده‌ها جلد کتاب در حوزه‌های مختلف ادبیات فارسی به رشته تحریر درآورده است. «در کوچه باغ‌های نشابور» یکی از آثار شعری این ادیب نامور است که با اقبال بسیار زیاد مردم و به ویژه اهالی شعر و ادب فارسی مواجه شد. زمزمه‌ها (۱۳۴۴)، شبخوانی (۱۳۴۴)، از زبان برگ (۱۳۴۷)، بوی جوی مولیان (۱۳۵۶)، از بودن و سرودن (۱۳۵۶)، مثل درخت در شب باران (۱۳۵۶)، هزاره دوم آهوی کوهی (۱۳۶۷) از دیگر آثار این استاد بزرگ ادبیات است.
وی در عرصه تألیف، تصحیح، ترجمه، نقد و تحقیق، بی هیچ تردیدی، چهره‌ای ممتاز در ادبیات ایران است. برخی از آثار نظری و انتقادی و تصحیح و ترجمه او عبارتند از: صور خیال در شعر فارسی؛ موسیقی شعر؛ تصحیح اسرارالتوحید نوشته محمد بن منور بن ابی‌سعد بن ابی‌طاهر بن ابی‌سعید میهنی؛ تصحیح تاریخ نیشابور نوشته حاکم نیشابوری؛ از مجموعه آثار فریدالدین عطار نیشابوری، مقدمه، ترجمه و تعلیقات بر آفرینش و تاریخ از طاهربن مطهربن مقدسی در دو جلد؛ مفلس کیمیافروش درباره شعر انوری؛ زبور پارسی نگاهی به زندگی و غزل‌های عطار؛ تازیانه‌های سلوک درباره قصاید سنایی؛ در اقلیم روشنایی تفسیر چند غزل حکیم سنایی؛ شاعر آیینه‌ها بررسی سبک هندی و شعر بیدل دهلوی؛ آن سوی حرف و صوت گزیده اسرارالتوحید.
استاد شفیعی کدکنی نه‌تنها در میان دانشجویان رشته ادبیات فارسی، بلکه در میان دانشجویان رشته‌های دیگر محبوبیت ویژه‌ای دارد و کلاس‌های او اغلب مملو از این علاقه‌مندان است.

۳۶ رای

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.
کورش قنبری۱۲ دی ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰
خوش به جای خویشتن بود! امید که سایه ی استاد بر فرهنگ ما بر دوام باد! ازتو حیرانم واوصاف معانی که توراست. وندر آن کس که بصر دارد وحیران تونیست
مهدی درزینی۲۷ آذر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۸
استاد شفیعی‌کدکنی نهم مهرماه سال 1348 از رساله دکترای خود دفاع کرد، دکتر خانلری در نامه‌ای به استاد فروزانفر ضمن تائید صلاحیت علمی شفیعی‌کدکنی، درخواست کرد تا او به عنوان استادیار در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران استخدام شود! یحیی ماهیار نوابی، حسن مینوچهر و عباس زریاب‌خویی از امضاکنندگان این نامه بودند. تاییدکنندگان: یحیی ماهیار نوابی. حسن مینوچهر. عباس زریاب‌خویی که استادبدیع الزمان فروزانفر ذیل آن نگاشتند : با سمت استادیاری بسیار بجا و بموقع است و احترامی است به فضیلت. بدیع‌الزمان فروزانفر در وصف این انتخاب نیز باید بهمین نظر فروزانفر بسنده کرد که : احترامی ست به فضیلت ...
ابراهیم زرندی۲۶ آذر ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۲
در حق استاد یکی از صدها انجام شد. آثار ایشان بی بدیل است و وجودشان بینظیر و معلمیشان به کمال. در میان همه استادان برجسته،‌ کسی که تسلط بر ادبیات و نقد ادبی، و آثار ادبی کهن و معاصر ایران و جهان و تسلط بر زبانها و ادبیات فارسی و عربی و انگلیسی داشته باشد،‌ من بعد از چهل سال شاگردی اساتید ندیده ام.
جعفر بابائی۲۵ آذر ۱۳۹۶ | ۲۳:۲۱
درود بر آهوی گریزپای کدکن که واژگان در دام اویند و او در دام هیچ واژه ای درنمی آید تنش به ناز طبیبان نیازمند مباد ... تا باد چنین بادا یا رب دعای خسته دلان مستجاب کن
آرزو۲۵ آذر ۱۳۹۶ | ۱۴:۲۲
واقعا لیاقتش رو داشتن
ابوالقاسم علی قارداشی۲۳ آذر ۱۳۹۶ | ۱۹:۵۹
باعث خوشحالی همه اهل ادب و فرهنگ و هنر و علم این مرز و بوم بوده و "احترامی است به فضیلت".
دانیال نصرتی۲۳ آذر ۱۳۹۶ | ۱۰:۵۶
خیلی خیلی شاد و خوشحال شدم بس آزاد و بی پر و بال شدم احسنت به این انتخاب استاد کدکنی با شنیدن نامش منگ و بی حال شدم امیدوارم تا همیشه بتوانیم پیشکسوتان هنر و ادب پارسی را گرامی بداریم...مایه ی افتخار دانشجویان است که ایشان برگزیده شدند...به امید درخشش فرهنگ و ادب پارسی در ایران چونکه در جهان همه میدانند که شعرای ما چه گوهری بوده اند...
هایده سوالونی۲۲ آذر ۱۳۹۶ | ۱۲:۵۶
باعث خوشحالی وخوشبختی است که استاد بزرگی همچون دکتر شفیعی کدکنی به این مقام انتخاب شدند هر چند ایشان همیشه دراین جایگاه از دید بزرگان ، اندیشمندان ، ادیبان و دانشجویان بوده اند .ارزوی تندرستی برایشان دارم تا همچنان بر ادبیات این سرزمین بدرخشند .
علی اکبر معماریان۲۲ آذر ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۲
حق همین سخندانی ووووووو درود براستاد مسلم ادبیات شعر پارسی با آرزوی سلامتی وتوفیق روز افزون خاکسار علی اکبر
سیده زهرا قیامی۲۲ آذر ۱۳۹۶ | ۰۹:۱۵
بسیار خرسند و مسرورم. از دوره دانش آموزی با کتاب از زبان برگ ایشان آشنا بوده ام. از اینکه با ایشان درهوای دانشگاه تهران نفس می کشیم از خداوند رحمان سپاسگزارم.
محمد آرمیون۲۲ آذر ۱۳۹۶ | ۰۳:۰۲
تجلیل از بزرگ مردان ایران زمین که حافظه تاریخی، فرهنگی و علمی این مرز و بوم بوده بسی ارزشمند و تحسین برانگیز است. امید است این چهره صرفا در مقام تجلیل معرفی نشوند بلکه با دعوت از این بزرگ مردان در تمام حوزه ها با تشکیل اتاق های فکر ملی و در اختیار گذاشتن تمام امکانات مادی و معنوی کشور در دست این نخبه های برجسته نقشه راه پیشرفت، ترقی، اعتلاء و تمدن سازی ایران اسلامی در سطح جهان ترسیم و آنرا عملیاتی کنیم. محمد آرمیون دانشجوی دکتری ژنتیک بیومتری- هم اکنون در فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت در کشور ژاپن
اکرم جودی نعمتی۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۵۰
مقام دکتر شفیعی کدکنی بسی بالا تر از این مسایل است؛اما مایه مسرت است که دانشگاه چنین تصمیمی گرفته است. در واقع تبریک این انتخاب در وهله اول تقدیم میشود به دانشگاه تهران. امید که سایه استاد بر سر جوامع علمی مستدام باشد. ممنون از دانشگاه تهران
توراندخت وکیل (حاکمی)۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۴۰
شایسته ترین ادیب این روزگار بزرگ مرد ادبیات ایران تمام امتیازها برای ایشان بسیار کم هستند
محمد کریم‌زاده۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۱۷
استاد شفیعی از بزرگ‌ترین استادان ادبیات روزگار ما و چهره ای کم‌همانند در تاریخ ادبیات فارسی هستند. دیدگاه استاد در پژوهش یگانه و ذهن همه‌سو نگر این استاد بزرگوار چنان آثار ادبی تاریخی را با دیدی امروزینه بررسی و واکاوی می کنند که همانند آنرا کمتر می‌توان یافت
نوروزی۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۶
دکتر شفیعی سالهاست از نظر اهل ادب ممتاز شناخته شده ؛ نمی دانم اکنون که رسماً وی را ممتاز معرفی کرده اند ، با چه جرأت و قیاسی نفر بعد را انتخاب خواهند کرد؟!
مهران محبى۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۹:۱۰
سلام. بسیار عالى درود بر استاد یگانه و دست اندر کاران در دانشگاه تهران.
زهرا دری۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۸:۵۱
درود بر استاد بزرگوارم٬ ٬ سالیان بسیار است که چنین انتظار ی را می کشیدم! مبارک باشد و مستدام باشند و سایه درخت تناور وجودشان سر سبز! بعد از انتخاب دکتر یاحقی به عنوان دانشمند برگزیده خبر زیبایی بود!
  • دکتراحمدرضا نظری چروده

دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی