ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

ادبیات،شعر،عرفان ،زبان فارسی

ادبیات وزبان فارسی وگویشهای ایرانی باید زنده بمانند ،چون بالندگی هرکشوری به زبان آن کشور وابستگی دارد. حفظ زبان حفظ هویت ملی است.

صاحب این وبلاگ دکتراحمدرضانظری چروده عضوهیات علمی دانشگاه آزاد بادرجه استادیاری دررشته زبان وادبیات فارسی هستم.

آخرین نظرات

دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند

سه شنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۶ ب.ظ

دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند

کتاب های سیاسیاین کتاب نوشته استیون لویتسکی و دانیل زیبلات است؛ استیون لویتسکی استاد دانشگاه هاوروارد و دارای دکترای علوم سیاسی است؛ او بیشتر بر سیاست در آمریکای لاتین تمرکز کرده و درباره احزاب سیاسی، اقتدارگرایی و روند دموکراتیک‌سازی در ایم کشورها، پژوهش و مطالعه داشته است؛ دانیل زیبلات نیز استاد دانشگاه هاروارد ایالات متحده آمریکا است؛ او توانسته به خاطر مقالات و کتاب‌های خود، جوایز متعددی را کسب کند.

کتاب دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند؛ به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا دموکراسی در خطر قرار گرفته است یا خیر.


در «دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند» با مراجعه به گذشته، آینده پیش‌بینی می‌شود. کتاب سیاست رفتاری نظام‌های گوناگون از سرتاسر جهان را بررسی می‌کند؛ از این طریق می‌بینیم که نظام‌های دموکراتیک چگونه دستخوش تغییر یا فروپاشی شده‌اند؛ درباره ائتلاف یکی از احزاب محافظه‌کار با نازی‌ها می‌خوانیم که منجر به نابودی جمهوری وایمار شد و در ادامه جنگی خانمان‌سور را به جهان تحمیل کرد؛ از آمریکای لاتین مثال‌های فراوانی را خواهیم دید که نظام سیاسی‌شان را از ایالات متحده آمریکا الگوبرداری کرده‌اند اما وضعیت بی‌ثباتی دارند و وقوع کودتا در آن کشورها عادی شده است؛ پس از آن مقداری جلو می‌آییم و به روابط حزب جمهوری‌خواه و دموکرات می‌پردازیم. فراموش نکنیم این کتاب در سال ۲۰۱۷ نوشته شده است؛ زمانی‌که هنوز بسیاری از آمریکایی‌ها از روی‌کارآمدن ترامپ شوکه هستند.

نویسندگان این کتاب، دونالد ترامپ را شخصیتی اقتدارگرا می‌دادند که رفتارهایش می‌تواند منجر به تضعیف سازوکارها و نهادهای حامی آزادی و دموکراسی در این کشور و حتی در جهان شود. در دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند تصویر نسبتا ناراحت‌کننده‌ای از وضعیت دموکراسی در جهان، ترسیم شده است. با این‌حال در بخش‌های پایانی کتاب راه‌حل‌هایی برای تثبیت نهادهای دموکراتیک توسط نویسندگان ارائه می‌شود. کتاب دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند تحسین بسیاری از منتقدین را برانگیخته است و به عنوان کتاب برتر سال ۲۰۱۷ توانسته به لیست برترین‌های نیوزویک و نیویورک‌تایمز راه پیدا کند. فرید زکریا در توصیف این کتاب گفته است: «کتابی هوشمندانه که درباره روش‌های تضعیف دموکراسی در کشورهای مختلف جهان، آن‌هم به شیوه‌هایی کاملا قانونی، اطلاعاتی بسیار مفید در اختیار خواننده قرار می‌دهد.»

در سال‌های اخیر، بحران داخلی بی‌اعتمادی، به دموکراسی‌های غربی لطمه شدیدی زده است. اقتصاد ضعیف، دودلی و تردید در مورد اتحادیه اروپا و ظهور احزاب سیاسی ضدمهاجرت موجب شده است دلایل فراوانی برای نگرانی در غرب اروپا وجود داشته باشد. به عنوان مثال، موفقیت‌های راست افراطی در انتخابات اخیر در فرانسه هلند، آلمان و اتریش سبب بروز نگرانی درباره ثبات نظام‌های دموکراتیک در اروپا شده است. در بریتانیا بحث خروج این کشور از اتحادیه اروپا دودستگی شدیدی در عرصه سیاست ایجاد کرده است. در نوامبر ۲۰۱۶، در پی صدور حکمی دادگاهی در بریتانیا مبنی بر اینکه خروج از بریتانیا نیاز به تایید پارلمان دارد، روزنامه دیلی‌میل با بهره‌گیری از الفاظی مشابه ترامپ، قضات را دشمنان مردم خواند.

هنگامی که یک اقتدارگرای بالقوه به قدرت می‌رسد، نظام‌های دموکراتیک در معرض آزمون مهم دیگری قرار می‌گیرند: آیا رهبر اقتدارگرا درصدد تضعیف نهادهای دموکراتیک برمی‌آید یا توسط آن‌ها مهار می‌شود؟ نهادها به خودی خود، برای مهار اقتدارگرایانی که از طریق صندوق رای به قدرت رسیده‌‌اند کافی نیستند. نه تنها احزاب سیاسی و تشکل‌های سازمان‌یافته شهروندان، بلکه هنجارهای دموکراتیک نیز باید در مقام دفاع از قانون اساسی برآیند.

  • دکتراحمدرضا نظری چروده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی